Jooli
FIN / ENG

UUTEEN SUUNTAAN

Kiikarissa kasvu, uusi markkina-alue tai liiketoiminnan kehittäminen? Autamme vahvistamaan markkina-asemaasi ja navigoimaan uuteen suuntaan. Palstallamme asiantuntijamme inspiroivat, rohkaisevat ja kertovat, miten se tehdään markkinointiviestinnän keinoin.



Blogi: 5 ärsyttävintä piirrettä messuilla ja miten niihin voi varautua


06.07.

Tuliko varattua messuosasto, mutta rahanmeno hirvittää jo valmiiksi? Vai jäikö viivan alle taas vain laiha tulos? Lue Joolin Päivin vinkit messuahdistuksen selättämiseksi ja paremman tuloksen saamiseksi messuilta markkinoinnin keinoin.

 

1. Tuhat lankaa hyppysissä

Varattuasi messuosaston alkaa armoton säätö. Hoidettavana ovat kymmenet deadlinet ja detaljit sekä kontaktoitavana liuta ihmisiä eri organisaatioissa, jotta osasto saadaan suunniteltua ja rakennettua ajoissa valmiiksi. Vielä tapahtumaa edeltävänä iltana törmää uskomattomaan kaaokseen messukeskuksissa. Suunnitelmallisuus on ainoa keino, mikä tähän auttaa. Siksi suunnittelu kannattaa aloittaa ajoissa. Osaston varaus mieluiten jo vuotta etukäteen, jollei aiemminkin (suunnittelijan painajainen on se, että osasto eli pelkkä lattiatila on varattu, tulostavoitteet ovat korkealla ja messut hups vaan jo ensi viikolla). Saman tien mietintään tavoite, kohdeyleisö, mitä osastolla tullaan esittelemään, ketkä sitä esittelevät, miten sitä markkinoidaan ja kuka on vetovastuussa. Kaikki materiaali yhteen paikkaan, jotta etenemistä on helppo seurata.

 

2. Rahaa palaa, mutta lopputulos on pliisu

Rahalla saa ja joskus sillä ei saa. Tämä on se vaikein paikka. On tehtävä valintoja. Kaikki näyttävä ei ole kallista, mutta näyttävää ei synny, jos ei ole ideaa. Hyppää asiakkaan saappaisiin ja mieti, mikä on se kaikkein tärkein juttu, mikä häntä juuri näillä messuilla sykähdyttäisi. Päivän kiertelyn jälkeen asiakkaalla on isompi houkutus kävellä osastosi ohi kuin pysähtyä tutkimaan pikkutekstejä tai epäselviä kuvia selvittääkseen, mikä firma, tuote tai palvelu on kyseessä. Tärkeintä on valita yksi idea ylitse muiden ja tuoda se isosti ja kiinnostavasti esiin. Isosti tarkoittaa esimerkiksi kolmea sanaa tai yhtä kuvaa koko seinän täydeltä parin rollupin sijaan värin käyttöä unohtamatta.

 

3. Kaikesta huolimatta näkyvyys blokataan

Tämä on ylivoimaisesti ärsyttävin piirre, mikä viime vuosina on noussut esiin. Messuosastot nousevat yhä korkeammalle ja korkeammalle, ja jättikokoiset, katosta roikkuvat rakenteet vievät kaikilta näkyvyyden – onnekkaita ovat vain ihan oven suusta paikan saaneet. Ärsyttävää! Tälle ei ole juuri mitään tehtävissä, jos ympärille on tällaisia osastoja sattunut. Riittävän kaukana osaston rajasta olevista korkeista elementeistä ei tarvitse edes kysyä naapurilta lupaa. Kummoista vinkkiä ei ole, mutta osaston sijaintia kannattaa harkita tarkkaan ja panostaa itsekin korkeuteen ainakin kevyillä ja mahdollisimman monesta kulmasta näkyvillä ratkaisuilla. Hyviä elementtejä ovat esimerkiksi mainosilmapallot, läpinäkyvät, katosta roikkuvat mainoskyltit tai kankaalle isosti heijastettu logo. Lisäksi kannattaa viestiä osaston sijainnista etukäteen mahdollisimman monessa eri kanavassa.

 

4. Ei liidin liidiä

Nyt kannattaa katsoa peiliin. Vilkuilitko osastolla sähköpostejasi, lepuutitko jalkojasi itseksesi tiskin takana, puhuitko puhelimessa tai vaihdoitko kuulumisia työkavereidesi kanssa sen sijaan, että kontaktoisit aktiivisesti osaston reunamilla messuvieraita. Oliko osastohenkilökunta saanut koulutusta tehtäväänsä ja hissipuhe harjoiteltu, oliko osastollanne asiakasta kiinnostavaa esiteltävää, kuten demo, palveluihinne liittyvä kilpailu, maksuton arvio tms.? Oliko keskustelun avaus mietitty, hymyilitkö, otitko katsekontaktia, entäpä lähestyitkö rohkeasti messuvieraita ja kirjasitko keskusteluja ja niitä liidejä muistiin? Näistä aika yksinkertaisista asioista se ihme kyllä usein kiikastaa.

 

5. Heikko markkinointi

No tässäkin voi vilkaista peiliin, mutta valitettavasti monilla messuorganisaatioillakin olisi kehitettävää tapahtumien markkinoinnissa. Paljon on siis itsestä kiinni. Hehkuttele jo ennakkoon messuille menosta ja luo odotuksia siitä, mitä tuleman pitää ja myös lunasta odotukset, tiedota messujen aikana messujen tarjoamia kanavia hyödyntäen – olisiko kenties aineksia mediatiedotteeseenkin? – ja hoida jälkimarkkinointi. Lähetä viikon sisällä kiitokset osastolla vierailleille ja resursoi jo ennakkoon kaikkien liidien kontaktointi – viikon sisällä tämäkin.

 

Onko aihe teille juuri nyt ajankohtainen? Tutustu Tuloksekkaasti messuille -markkinointipakettiimme tai ota yhteyttä viestintätiimiimme.

 

Erottaudu. Auta asiakasta. Näy ja kuulu. Uskalla. Kerro tarina. 

 

Päivi Tervonen

viestintäasiantuntija, yrittäjä, FM

paivi.tervonen@jooli.fi

p. 040 552 4238


Takaisin uutisiin