Oletko joskus miettinyt, miksi joidenkin yritysten uutiset saavat niin usein palstatilaa mediassa? Onko kyse henkilökohtaisista toimittajasuhteista vai pelkästä hyvästä tuurista? Me kutsumme medianäkyvyyttä myös ansaituksi näkyvyydeksi, sillä sitä ei voi hankkia rahalla, kuten mainontaa. Toimituksissa uutisen julkaisupäätös tehdään riippumattomasti ja journalistisin perustein.

Millaisilla uutisilla medianäkyvyyttä voidaan sitten saada. Tässä muutama näkökulma.

1. Uutiseen vaaditaan uutinen

Media tarttuu kiinnostaviin uutisiin, eli jotain tuoretta ja innovatiivista aiheessa pitää olla. Kun mietit oman aiheesi uutispotentiaalia, voit kysyä mielessäsi: kenelle tällä asialla on merkitystä ja miksi? Jos vastaukseksi tulee vain oma yritys, media tuskin kiinnostuu aiheesta. Uutiskynnys voi ylittyä silloin, kun tuotteessa, palvelussa tai aiheessa ylipäätään on jotain toimialaa uudistavaa tai muuten yhteiskunnallisesti merkityksellistä.

Lue myös Saga Wiklundin blogi siitä, milloin tiedote päätyy uutiseksi.

2. Yrityksen merkkipaalut

Yrityskauppa tai muu merkittävä yhteistyö saattaa kiinnostaa mediaa. Kaupan euromääräinen suuruus ja vaikutukset toimialaan toki vaikuttavat uutisen kiinnostavuuteen. Paikallisella, alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä medialla on tälle erilaiset kriteerit. Ammattimedia on myös asia erikseen, ja joskus pienemmätkin yrityskaupat uutisoidaan mielellään tiettyjen alojen omissa medioissa.

3. Rekrytoinnit

Työllisyyttä käsitellään mediassa paljon. Se on hyvä esimerkki yhteiskunnallisesti merkittävästä uutisaiheesta. Ikävät irtisanomisuutiset huomioidaan usein, vaikka yritys ei sitä toivoisikaan, mutta moniko hoksaa hyödyntää medianäkyvyyden mahdollisuuden silloin, kun yrityksellä on kova työvoiman tarve tai se rekrytoi paljon uusia osaajia? Rekrytointiuutiset kiinnostavat yleensä etenkin paikallismediaa, mutta parhaassa tapauksessa ne voivat olla myös valtakunnallisesti kiinnostavia talousuutisia.

4. Maailmanvalloitus

Kun suomalainen yritys onnistuu avaamaan kansainvälisiä markkinoita, se on aina ilon aihe meille veronmaksajille. Merkittävistä markkina-avauksista kannattaa siis ehdottomasti viestiä. Silloin on tärkeää kuvata kaupan vaikuttavuutta ja potentiaalia mahdollisimman tarkasti, mielellään luvuilla. Hyvät aikomukset ja suunnitelmat eivät mediaa yleensä kiinnosta, tarvitaan konkreettisia sopimuksia ja vahvistettuja tilauksia.

5. Hyvät tarinat

Tarinoiden merkitys on kasvanut kovaa vauhtia viime vuosina. Ihmistä kiinnostaa toinen ihminen. Yritysten uutisetkaan eivät ole enää pelkkiä kasvukäyriä ja kuivia lukuja. Kasvutarinat, sykähdyttävät ”vaikeuksista voittoon” -tarinat ja samastuttavat henkilötarinat ovat luettuja ja haluttuja. Nostetaan siis rohkeasti ihmisiä ja elämänmakuisia tarinoita esiin!

Alkoiko sinulla nyt raksuttaa mielessä, että voisikohan meidänkin yritys saada medianäkyvyyttä? Uutisten esiin kaivaminen, laadukkaiden tiedotteiden tuottaminen, kohdennettu mediajakelu (kotimaahan tai globaalisti) sekä toimittajien kontaktointi on meille jokapäiväistä työtä. Rakennamme tiedotteet niin, että toimittajat voivat usein hyödyntää ne lähes sellaisenaan. Tämä auttaa toimittajan kiireistä arkea merkittävästi.

Medianäkyvyys on tuonut asiakkaillemme paljon konkreettisia liiketoimintahyötyjä. Esimerkiksi digitaalisia ratkaisuja tarjoava Kiho moninkertaisti tunnettuutensa ja sai arvokkaita yhteydenottoja potentiaalisilta asiakkailta medianäkyvyyden ansiosta.

Ota siis rohkeasti yhteyttä ja pyydä meidät avuksi medianäkyvyyden rakentamiseen!

-Susanna Mäkinen 

Kirjoittanut: Susanna Mäkinen
Julkaistu: 18.04.2019
Avainsanat: ansaittu julkisuus, uutinen, viestintä, tiedote, mediasuhteet, media

Viimeisimmät kirjoitukset

Avainsanat

kaikki