Jooli
FIN / ENG

UUTEEN SUUNTAAN

Kiikarissa kasvu, uusi markkina-alue tai liiketoiminnan kehittäminen? Autamme vahvistamaan markkina-asemaasi ja navigoimaan uuteen suuntaan. Palstallamme asiantuntijamme inspiroivat, rohkaisevat ja kertovat, miten se tehdään markkinointiviestinnän keinoin.



Vierailijakolumni Keskisuomalaisessa: Tennissukka-tuppisuu-ajat ovat ohi suomalaisyrityksissä


16.05.

Päivi Tervosen mielestä asiat eivät jää vain yrityksiksi Jyväskylässä – yrityksistä on kasvanut isoja asioita.

 

Ei olisi uskonut, että Suomessa oltiin, kun viisitoista suomalaisyrittäjää piti parin minuutin pituisen myyntipuheensa, ”pitchauksen”, jyväskyläläisen Kasvu Openin tilaisuudessa Kokkolassa muutama viikko sitten. Niin upeita ja asian ytimeen hauskasti (luit oikein) pureutuvia esityksiä, ettei niistä voinut olla innostumatta.

 

Sekin on uskomatonta, mitä Jyväskylässä on tapahtunut samalla, kun kuntajohtoisia yrityskehityspalveluja on supistettu ja ajettu alas. Mitä siitä on seurannut? Ei ainakaan pelkkää huonoa. Ehkä pieni kirpaisu on tehnyt hyvää seudun uudistumiskyvylle ja toiminut potkurina yrittäjien omatoimisille kasvuponnisteluille.

 

Talkoovoimin liike-elämän huippukohtaamisia

Viimeisin ponnistus on jyväskyläläisten yrittäjien talkoovoimin järjestämä kasvuyritysten ja alueen kehittäjien ”törmäytystilaisuus” BSFestival17 (Business Spring Festival), joka kasvoi viime vuoden 100 osallistujasta jo 200 osallistujaan.

 

Alun perin yhden miehen päähänpisto ja cava-kuohuviinipullon korkkivika johtivat startup-maailmasta tutun, Laukaasta kotoisin olevan Jussi Muurikaisen toimesta liike-elämän huippukohtaamiseen, jolle oli sponsorijoukko koottu jo samana päivänä.

 

Muurikainen uskoo, että ilmiöitä syntyy, kun ihmiset saadaan kohtaamaan eikä mietitä ensimmäisenä ansaintalogiikkaa. Jyväskylästä lähtöisin on myös jo kansainväliseksi ilmiöksi kasvanut NBF (Nordic Business Forum), joka lähti liikkeelle nuorten yrittäjien ideasta kutsua Yhdysvaltain entinen varapresidentti Al Gore Jyväskylään puhumaan. Se onnistui ja ensi syksynä NBF kokoaa Helsinkiin jo noin 7000 liike-elämän edustajaa.

Lippu salkoon, tulppa on irronnut suomalaisyrittäjän tuppisuusta!

Suomalaisyrityksissä osataan puhua, pitchata ja verkottua. Yrittäjät osaavat esiintyä, smalltalkata kielillä, heittäytyä hetkeen, soljua sattuman tuomiin mahdollisuuksiin ja hallitsevat jopa etiketin. Tennissukka-tuppisuu-ajat ovat vihdoinkin ohi.

 

Kyynisempi voisi sanoa, että sanahelinää. Esimerkiksi jyväskyläläisyrittäjien puolivahingossa lanseeraama yrittäjyyspääkaupunki-titteli vaatii Jyväskylän kaupunginjohtajan Timo Koiviston mukaan sisältöä ympärilleen. Se on totta. Yrittäjyyspääkaupunki ei ole sisältö sinällään. Se on sisältöjen summa. Jostain syystä mielessä on kuitenkin viime päivinä soinut yhä vahvemmin Eino Leino ja Lapin kesän viimeiset säkeet: ”Tekoja luokaa, maita valaiskaa.”

 

Mitä tästä kaikesta verkostoitumisesta on tähän mennessä jäänyt käteen vaikkapa tällaiseen muutaman vuoden ikäiseen pienyritykseen ja sitä kautta yrittäjyyspääkaupunkiin? Viimeisten kuukausien aikana meille on syntynyt kaksi uutta työpaikkaa, löysimme uudenlaiseen työntekemiseen soveltuvan tilan ja yhteistyökumppaneita Jyväskylän Crazy Townista, joka laajeni juuri Tampereelle ja Hämeenlinnaan saaden viime viikolla sadannen uuden yrityksen jäsenekseen, olemme löytäneet kumppanit palvelujamme ja prosessejamme kehittämään, tiedämme mistä ja miten haemme rahoitusta kasvutavoitteidemme toteuttamiseksi, olemme rohkaistuneet ja itsekin sparranneet jo kymmeniä yrityksiä kasvupaineissaan ja on syntynyt kasvustrategia.

 

Mahdotonta eritellä, mikä sysäys on tullut mistäkin verkostosta – julkisellakin puolella on ollut antinsa – mutta ilman verkostoja olisi osaltamme aika hiljaista uutisrintamalla.

 

Pois turha vaatimattomuus

Yrittäjillä on paljon pitkiä ja paljon huonojakin päiviä. Kerran kaksi vuodessa on lupa juhlia onnistumisia, pukeutua parhaimpiinsa, nauttia kuplivasta cavasta sekä siitä, että puoliso huomaa, kuinka kaunis tai upea siippa hänellä onkaan.

 

Asiat eivät jää vain yrityksiksi Jyväskylässä – yrityksistä on kasvanut isoja asioita. Niin myös yrittäjähenkisyydestä ja rohkeasti uusia asioita kokeilevasta kulttuurista muuallakin kuin yrityksissä. Puheissa ja tapahtumissa on painavaa asiaa, ne ovat tekoja sinällään. Yrittäjyyspääkaupunki, kasvun maakunta ja kasvuyrittäjyys eivät ole sanahelinää. Tulppa on nyt irti, viallinen korkki korvattu ja uusi korkki poksautettu auki.

 

Kirjoittaja on jyväskyläläinen viestintäalan yrittäjä Jooli markkinointi & viestintä Oy:stä.

Päivi Tervonen


Linkki Keskisuomalaisessa 3.6.2017 julkaistuun kolumniin


Takaisin uutisiin