Jooli
FIN / ENG

UUTEEN SUUNTAAN

Kiikarissa kasvu, uusi markkina-alue tai liiketoiminnan kehittäminen? Autamme vahvistamaan markkina-asemaasi ja navigoimaan uuteen suuntaan. Palstallamme asiantuntijamme inspiroivat, rohkaisevat ja kertovat, miten se tehdään markkinointiviestinnän keinoin.



Blogi: asiakastarina on myynnin sytytysneste – lue 3 vinkkiä


13.06.

Asiakaskokemuksesta kertova asiakastarina palvelee asiakastasi parhaiten ostoprosessin harkinta-aikana, jolloin vertaillaan eri toimittajia ja mietitään parasta ratkaisua oman liiketoiminnan tarpeisiin. B2B-asiakkaat arvostavat kollegoidensa suosituksia, joiden avulla voi lyhentää aikaa vievää vertailua ja tehdä perustellumpia hankintapäätöksiä. Kustannustehokkain hankinta on sellainen, jota ei tarvitse jälkeenpäin katua.

 

Asiakastarina on erinomaista sisältöä positiivisten mielikuvien ja luottamuksen rakentamiseen. Ympäripyöreät korulauseet ja yltiöpäiset kehut eivät kuitenkaan ole tehokkaimpia, vaan asiakastarinassa (kuten kaikessa muussakin markkinoinnissa) kannattaa pyrkiä auttamiseen. Mitä konkreettisemmin tarinassa tuodaan esiin asiakkaan kokemukset ja saatu hyöty, sitä paremmin tarina auttaa tiedonjanoista potentiaalista asiakasta.

 

Ota tästä talteen 3 vinkkiä asiakastarinan tekemiseen.
 

 

1. Kysy referenssilupa 

 

Käy asiakaslista läpi ja mieti, mitkä asiakkuuksistasi ovat vakuuttavimpia ja tukevat parhaiten myyntiä. Mitkä voisivat tuoda parhaiten esiin yhtiösi osaamista ja tuoteskaalaa? Mieti asiakkaita monipuolisesti eri toimialoilta, joilla haluat lisätä myyntiä. Markkinoinnin tehokkuutta parantaa viestin kohdentaminen. Listalla voi olla myös sellaisia toimialoja (esimerkiksi lääkeala), joiden säädökset ovat niin vaativia, että esimerkkien esiin tuominen tukee myyntiä myös muilla toimialoilla.

 

Referenssiluvasta kannattaa keskustella asiakkaan kanssa jo yhteistyön sopimusvaiheessa. Hyvä referenssi, josta saa kertoa, lisää myyntiä.

 

Aina referenssilupaa ei heru. Usein syynä ovat projektin salassapidolliset seikat. Silloin referenssin voi mahdollisesti kirjoittaa yhtiön omien asiantuntijoiden suulla, mainitsematta asiakkaan nimeä.

 

 

2. Ongelma – ratkaisu – tulokset 

 

Olipa haastateltavana asiakas tai yhtiön oma asiantuntija, asiakastarinassa on arvokkainta kuvata asiakkaan ongelma eli tarve, siihen kehitetty ratkaisu ja konkreettiset tulokset.

 

Valmistaudu antamaan asiakastarinan kirjoittajalle asiakkuudesta konkreettiset taustatiedot. Mieti, mitkä näkökulmat casessa tekevät siitä erityislaatuisen ja kiinnostavan, ja millaiset asiakkaasi antamat lausunnot tukisivat myyntiä. Millaista tietoa potentiaalinen asiakkaasi tarvitsee ostoprosessin harkintavaiheessa? Mieti myös tarinaan avainsanoja, joilla ostohattu päässä oleva asiakas etsisi Googlesta tietoa ja päätyisi tarinan hakukonelöydettävyyden ansiosta yhtiösi kotisivuille.

 

Arvokkaita ovat esimerkiksi yhteistyön sujuvuutta, projektiaikataulun pitävyyttä, luottamuksellisuutta, asiantuntijuutta ja ongelmien ratkaisukykyä kuvaavat kommentit. Plussaa on, jos tarinassa tuodaan esiin projektin haasteita, joista voitiin yhdessä oppia.

 

Vielä herkullisempi asiakastarina on, jos siihen saadaan mukaan konkreettisia lukuja tuloksista kuten ”30 prosenttia lisää tehokkuutta” tai ”20 prosenttia materiaalisäästöä”. On kuitenkin hyvä keskustella tuloksista asiakkaan kanssa jo ennen haastattelua, mieluusti jo projektin aikana, jotta asiakas voi tarvittaessa keskustella mittareista yhtiönsä sisällä ja koostaa numeerisia tietoja.

 

 

3. Jaa referenssijuttua monikanavaisesti 

 

Valmista asiakastarinaa ei kannata jättää lojumaan vain kotisivuille. Jotta tarina saa maksimimäärän näkyvyyttä, sitä pitää jakaa monikanavaisesti. Jutun yhteydessä voi olla somejakolinkit, jotta yhtiö, työntekijät, asiakkaat ja sidosryhmät voivat jakaa juttua kätevästi somekanavissa.

 

Asiakastarinaa voi hyödyntää myös esimerkiksi sähköisessä uutiskirjeessä, asiakaslehdessä, esitteissä, mainoksissa, roll upeissa, myyntiesityksissä ja videoissa. Asiakastarina on myös myyjän työkalu tiukoissa neuvotteluissa. Investointi asiakastarinaan on sitä pienempi, mitä monipuolisemmin hyödynnät sitä markkinoinnissa ja myynnissä.

 

Jos kaipaat lisää vinkkejä tai apua asiakastarinan kirjoittamiseen, ota yhteyttä viestintätiimiimme.

 

Erottaudu. Auta asiakasta. Näy ja kuulu. Uskalla. Kerro tarina. 

 

Mervi Leinonen
viestintäasiantuntija, osakas

mervi.leinonen@jooli.fi

p. 040 149 0190

 


Takaisin uutisiin